Kunngjøringer 7. juni | Høytiden for Corpus Christi

I dag, søndag, er det felles messe for hele menigheten kl. 15.00 i Ålesund kirke, etterfulgt av prosesjon i gatene.

Takk til alle som har bidratt til å gjøre denne feiringen mulig! Takk til diakon Svein, alle ministrantene, de som har bygget altere rundt om i byen, Priska og alle som har bidratt til å flytte kirken vår hit! Takk til Ioana og Susana, som har bidratt musikalsk! Takk til den filippinske gruppen, som har bidratt med blomster til Maria og alle alterne!

Takk til sognepresten i Ålesund kirke for lånet av kirken! Takk til korpset, som har spilt for oss! Og sist, men ikke minst: en stor takk til dere alle som har vært med i dag!

  • Mandag til fredag er det messe kl. 18.00.
  • Onsdag er det rosenkrans kl. 17.30. Etter messen er det møte i Mariaforeningen. Den siste samlingen på troskurset i Volda flyttes til Rovde. Ferjen fra Volda går kl. 16.30.
  • Torsdag er det tilbedelse kl. 17.30.
  • Fredag er det Jesu hjertefest. Høymesse kl. 18.00, etterfulgt av litaniet til Jesu hjerte og møte i Stella Maris etterpå.
  • Lørdag er det dåp kl. 10.00, siste katekese for prekonfirmasjon kl. 11.00 og messe for alle kl. 12.00.
  • Søndag er det messe på polsk kl. 09.00 og 14.00, høymesse med dåp kl. 11.00 og messe på engelsk kl. 16.00.

Velsignet Corpus Christi-søndag til alle!

Kunngjøringer 31. mai | Treenighetssøndag

I dag er det katekese for prekommunionsbarn kl. 10.00 og møte i menighetsrådet etter høymessen kl. 11.00.

  • Mandag til fredag er det messe kl. 18.00.
  • Onsdag er det rosenkrans kl. 17.30.
  • Torsdag er det tilbedelse kl. 17.30.
  • Fredag er første fredag i juni, Jesu hjerte-måneden. Det er skriftemål fra kl. 17.00. Etter messen ber vi Jesu hjerte-litaniet.
  • Lørdag er første lørdag i juni. Det er skriftemål kl. 11.30, rosenkrans kl. 12.00 og messe kl. 12.30. Det er liturgi på ukrainsk kl. 15.00 og messe i Volda kl. 17.00.
  • Søndag er høytiden for Kristi legeme og blod. Det blir messe i Ålesund kirke, i byen, kl. 15.00, etterfulgt av prosesjon i sentrum. Det er ikke andre messer denne søndagen. Jeg oppfordrer alle til å delta i prosesjonen. Kristi legeme og blod er en viktig katolsk markering overfor dem som ikke tror i Ålesund. De som kan hjelpe til med forberedelsene, kan kontakte pater Waldemar.

Menigheten har kjøpt nye tepper i kirken (som dere kan se).

Takk til Patriza for katekesen i dag! Takk til alle som hjelper til med å lage gaver til barna!
Takk til alle som hjelper til i menigheten, til alle som ber for prestene, menigheten og særlig de unge, og til alle som bidrar med arbeid og økonomisk støtte til menigheten!

God søndag til alle!

Feiring av Flores de Mayo

Foto: Jorulf Myrene, Vikebladet

Pinsedag ble det feiret Flores de Mayo etter messen både i Ålesund og Ulsteinvik. Vikebladet har laget en reportasje fra Ulsteinvik.

Bennie Bentilan Hansen sier til Vikebladet at festivalen på Filippinene, der hun kommer fra, har blitt feiret helt siden 1854. «Det var det året pave Pius IX vedtok læra om at Maria skal ha blitt fødd utan arvesynd, den såkalla ‘ubesmitta unnfanginga’. I Ulsteinvik starta dei opp med denne feiringa i 2014,» melder Vikebladet.

Foto: Jorulf Myrene, Vikebladet

Kunngjøringer 24. mai 2026 | Pinsedag

I dag er det pinse. Det er messe i Ulsteinvik kl. 14.00 og messe på engelsk kl. 16.00 med Flores de Mayo.

  • Mandag er det messe kl. 11.00.
  • Tirsdag til fredag er det messe kl. 18.00.
  • Onsdag er det rosenkrans kl. 17.30.
  • Torsdag er det tilbedelse kl. 17.30.
  • Søndag er det messe på polsk kl. 09.00 og kl. 14.00, høymesse kl. 11.00 og katekese for pre-førstekommunion kl. 10.00. Etter høymessen er det møte i menighetsrådet.

En stor takk til den filippinske gruppen som har organisert prosesjoner gjennom mai måned i menigheten vår! Takk også for at dere har kjøpt blomster og pyntet Mariastatuen!

Neste søndag har vi ekstra fokus på barna, og det vil være en liten gave til alle barn.

Husk at søndag 7. juni er det høytid for Corpus Christi, og at det da bare blir én messe, i Ålesund kirke kl. 15.00. Jeg oppfordrer særlig de som bor på alle messestedene til å komme til Ålesund denne søndagen.

Takk til alle som hjelper til i menigheten, til ministrantene og til alle som ber for menigheten og støtter oss økonomisk!

Velsignet pinse til alle!

Kunngjøringer 7. søndag i påsketiden | 17. mai

I dag er det 17. mai, Norges nasjonaldag. Alle er velkomne til messe etterfulgt av grilling kl. 18.00.

  • Mandag til fredag er det messe kl. 18.00.
  • Tirsdag er det troskurs i Volda kl. 17.30.
  • Onsdag er det rosenkrans kl. 17.30.
  • Torsdag er det tilbedelse kl. 17.30.
  • Lørdag er det ikke messe på Hareid.
  • Søndag er det pinse: messe på polsk kl. 9.00 og 14.00, høymesse kl. 11.00, messe i Ulsteinvik med Flores de Mayo kl. 14.00, og kl. 16.00 messe på engelsk med Flores de Mayo-prosesjon.

Trondheim stift inviterer til familieleir i forbindelse med Olsok. Se Facebook for mer informasjon. Flere familier fra menigheten skal delta. Jeg oppfordrer dem som kan, til å være med.

Biskop Erik Varden har kunngjort i et hyrdebrev at dagens kollekt går til Libanon. Støtt aksjonen enten på Vipps eller gjennom kollekten i messen. Vipps til Caritas Nødhjelp: 91895.

Onsdag er en stor dag for Kirken i Norge. Det nye, restaurerte kapellet på Stiklestad skal velsignes. Dette er en meget viktig milepæl på veien mot 2030.

Takk til alle som hjelper til i menigheten! Må Gud lønne deres innsats!

God 17. mai til alle!

Kunngjøringer 10. mai | 6. søndag i påsketiden

I dag er det messe på engelsk kl. 16.00.

  • Mandag til onsdag er det messe kl. 18.00.
  • Onsdag er det rosenkrans kl. 18.00, etterfulgt av møte i Mariaforeningen.
  • Torsdag er Kristi himmelfartsdag. Det er messe på polsk kl. 9.00 og høymesse kl. 11.00. Messeplikten gjelder Kristi himmelfartsdag.
  • Fredag er festen for den hellige Hallvard. Det er messe kl. 18.00.
  • Lørdag. Det er ikke prekonfirmasjon på lørdag. Det er messe kl. 12.00.
  • Søndag er det 17. mai. Det er messe på polsk kl. 9.00 og høymesse kl. 18.00. Etter messen kl. 18.00 blir det grilling og feiring av nasjonaldagen. Ta med det du vil spise og drikke!

Hjertelig takk til alle som hjelper i kirken: vår sakristan Priska, som arbeider trofast hver dag, våre ministranter, som hjelper prestene ved alteret, og alle som ber for menigheten og støtter oss økonomisk!

God søndag til alle!